L’odontologia infantil actualment tracta l’infant en la seva integritat i ho fa promovent les accions preventives davant de les accions invasives. D’aquesta manera visitem els nens i nenes de 0 a 16 anys per prevenir l’aparició de càries i altres malalties bucals.

Són molts i freqüents els dubtes sobre la salut bucal dels més petits. A continuació, donem resposta a les principals preocupacions:

1. És important la lactància per al desenvolupament de la boca del meu nadó?

Sí, és molt important perquè la succió del pit ajuda al creixement de la mandíbula i a la correcta posició de la llengua i de la dels llavis. A més, els nadons que no s’han alimentat amb llet materna o durant un període de lactància curt, acostumen a compensar la seva necessitat de succió amb el xumet o el dit. També és important perquè els nens i les nenes amb una lactància materna fins als 6 mesos (o més) presenten menys problemes de mal mossegar comparats amb els nens alimentats amb biberó.

2. Si he decidit donar-li el biberó, què he de fer perquè no l’afecti la boca?

Intenta que l’orifici del biberó sigui el més petit possible perquè el nadó hagi de fer els exercicis mandibulars necessaris. Intenta donar-li el biberó amb el nadó en posició vertical perquè faci els exercicis de succió amb més esforç. Quan li hagin sortit les primeres dents de llet, evita que s’adormi amb el biberó a la boca. A partir de l’any, canvia el biberó per una tassa de transició per variar el patró de succió i afavorir un bon desenvolupament bucal.

3. És dolent el xumet?

Depèn del temps que s’utilitzi. El xumet altera la posició de la llengua perquè no permet que descansi sobre el paladar. És per això que recomanem que s’utilitzi només en moments específics (mai quan el nadó està tranquil ni dormint). El límit per deixar el xumet és als 2 anys, perquè s’ha comprovat que a aquesta edat els canvis a les dents i a l’os poden ser irreversibles (sense tractament).

4. Per què no he de fer petons a la boca al meu nadó, compartir la cullera o netejar-li el xumet amb la meva saliva?

Perquè durant els primers anys de vida la seva boca és molt vulnerable i els bacteris de la teva saliva poden fer-lo més propens a desenvolupar càries precoces. Com més aviat agafi aquests bacteris, més gran serà la probabilitat que faci càries.

5. La càries s’hereta?

No. La càries és una malaltia bacteriana i els bacteris no s’hereten. L’aparició d’aquesta malaltia depèn de molts factors com: un raspallat dental insuficient, transmissió de bacteris dels pares, consum freqüent de dolços, sucs prefabricats i llaminadures, alimentació durant la nit (després de l’any de vida), falta de fluor i visites poc freqüents a l’odontopediatra.

6. Si les dents de llet cauen, per què són tan importants?

Tot i que és evident que les dents de llet cauran, cal recordar que els queixals cauen a partir dels 10 anys i per això, durant tot aquest temps se n’ha de tenir cura perquè el teu fill/a pugui menjar bé, parlar correctament i perquè somrigui sense complexos. Una infecció a les dents de llet pot afectar l’esmalt de les dents permanents que es formen just per sota de les de llet. Perquè una boca lliure de càries en la infància està directament relacionada amb una boca sana a l’edat adulta. Si vols que el teu fill/a sigui un adult sense càries, tingues cura de les dents de llet.

7. Què pot passar si el meu fill/a té càries a les dents de llet?

Les càries a les dents de llet poden causar: dolor intens, hospitalitzacions per infecció facial, més possibilitat de càries a les dents permanents, alteració de les dents que es formen sota les de llet, pèrdua de dies d’escola, disminució del desenvolupament físic i la despesa de diners del tractament.